Målgrupp: Våra TTT utbildningar är framtagna för yrkesverksamma med arbetsuppgifter eller kommande uppgifter inom respektive område. Kurserna har visat sig passa såväl deltagare verksamma inom skolan samt lämpar sig även för personer som jobbar med interna utbildningar eller för kund och önskar bättre förutsättningar för att nå bra resultat.
Tid: Måndagar 8:30 - 16:30 med start den 24 februari
Personlig framställning - 24/2
Presentationsteknik - 3/3
Pedagogik - 10/3
Kursledarrollen - 24/3
Teknik - för icke tekniker - 31/3
Kursutveckling - 7/4
* Den andra dagen i Live Online Training ges torsdagen den 20 mars online.
Plats: Centralt i Linköping
Pris: Baspaketet med tre kurser 23 250 SEK (7 750/dag), tillkommande kursdagar 6 500 SEK per kursdag. Moms tillkommer.
Bokning: Ta direktkontakt eller boka via formuläret nedan. Plats erhålls i turordning efter bekräftelse. Vi erbjuder max 6 deltagare plats per kurs för maximalt deltagarutbyte.
Dokumentation: Varje kurs har ett eget kurshäfte med fakta och övningar.
Lärare: Kurserna leds av Stefan Stenmark, som innehar en lärarutbildning och besitter lång erfarenhet från utbildning inom både gymnasieskola och högskola. Han har även erfarenhet av att utbilda inom den privata sektorn samt har arbetat inom ett brett spektrum av kulturer och ämnesområden.
Kursen ger insikt och övning i moment som skapar trygghet att agera inför grupper och i offentliga sammanhang. Momenten inkluderar hantering av sin person, klädsel, rösthantering och olika former av agerande.
Kursen ger insikt och övning i moment som bygger upp presentationer för bra genomslag och effektiv inlärning. Momenten inkluderar passiva hjälpmedel som whiteboard, pennor, blädderblock, papper och aktiva som PC, bilder, video, ljud.
En vägledning i metodik för att strukturera budskap, aktivera deltagarna och lätta upp avsnitt som kan uppfattas tunga eller ointressanta.
Kursen ger insikt och övning i moment som bygger en pedagogik baserad på struktur och erfarenhet. Den beskriver hur materialet ska disponeras över tillgänglig tid och hur man skapar bra förutsättningar vid varje utbildningstillfälle. Målet är att ge trygghet och hantera besvärliga situationer samt att kunna improvisera utifrån deltagarnas reaktioner.
Kursen belyser moment att tänka på vid synkrona onlineutbildningar, som ”Onlinemiljö för lärande”, ”Metodik och pedagogik” och ”Undervisningsverktyg och teknik”.
Onlineutbildning kompletterar traditionell undervisning, både live och nätbaserat lärande utan direkt lärarkontakt.
Kursen sträcker sig över två dagar; en dag med moment och övningar, och den andra dagen med praktiska övningar online där deltagarna övar på att ge lektion och kritik utifrån deltagarperspektivet.
Kursen ger insikt och träning i olika aspekter av att vara kursledare, från att starta till att avsluta en kurs. Betydelsen av att "ta till sig" kursen och göra presentationen personlig lyfts fram, liksom att hantera administrativa uppgifter. Balansen mellan att vara kursledare och personlig vägledare för deltagarna är central. Målet är att nå de gemensamma målen med alla deltagare..
Kursen avser att lyfta fram den svårighet som skapas när en duktig tekniker ska tala till icke-tekniker. Genom förståelse av mottagarnas referenser, motiv, språkbruk och behov skapas trygghet och förståelse av lämplig nivå och pedagogiska vägar för att nå fram med kursens/presentationens mål.
Kursen avser beskriver och belyser ett antal moment som bör tänkas igenom i samband med kursutvecklingsprocessen. Kursens syfte, mål, målgrupp och förutsättningar formar innehåll och dokumentation. Viktigt är även att se till förväntad livslängd, krav på lärare, revisioner etc.