Train the trainer

Våra kursmoduler inom 'Train the trainer'.
För optimala resultat rekommenderas att dessa moduler följs i den angivna ordningen. Även om enstaka moduler kan väljas separat, så rekommenderas det att man har de kunskaper som tidigare moduler ger för att uppnå bästa resultat.

1 Personlig framställning (1d)

  • Ökar din trygghet i att agera inför grupper

  • Förmedla samma sak med röst och kropp

  • Aktivera och stimulera med ditt sätt att vara

Moment i kursen
  • Muntlig presentation: Om att använda sig själv och rummets möjligheter för en bra muntlig presentation

  • Lärarrollen: Vikten av att vara lyhörd, ha inlevelseförmåga, skapa en struktur och finna en inre trygghet

  • Samtalsledarrollen: Betydelsen av att vara objektiv, skapa en trygg samtalsmiljö, leda under frihet och struktur samt att skapa en god sammanfattning

2 Presentationsteknik (1d)

  • Bygg upp och genomför bra presentationer

  • Använd en metodik som möter mottagarna

  • Lär dig att aktivera deltagarna i små och stora grupper

Moment i kursen
  • Presentationsmetodik: Finna passande presentationsmetodik för olika typer av information och situationer

  • Presentationshjälpmedel: Använda olika typer av presentationshjälpmedel för att skapa levande och omväxlande genomgångar

  • Interaktivitet: Engagera deltagare för aktiviteter och presentationer genom olika typer av interaktion

3 Pedagogik (1d)

  • Olika typer av inlärning

  • Skapa bra förutsättningar för inlärning

  • Hantera ”svåra” deltagare och situationer i realtid.

Moment i kursen
  • Lärandeförutsättningar: Förstå och möta olika lärandeförutsättningar utifrån olika inlärningssätt, disposition och anpassning av undervisningen till de förutsättningar som gäller för stunden

  • Hantering av olika scenarier: Förstå vad som orsakar ”svåra” undervisningssituationer och bli bättre utrustad att undvika dessa. När de inträffar ha handlingsvägar som leder vidare med en bra stämning i fortsatt undervisning

4 Live Online Training (2d)

  • Bygg upp och genomför bra presentationer

  • Använd en metodik som möter mottagarna

  • Lär dig att aktivera deltagarna i små och stora grupper

Moment i kursen
  • Olika aspekter på distansundervisning; lärmiljö, undervisningsmiljö, kommunikation samt att skapa ”ett vi”

  • Hantera Live Online Training under olika förutsättningar

  • Se för och nackdelar med onlineundervisning relaterat till klassrumsundervisning

  • Förstå LOT-lärarens goda egenskaper

  • Översikt över olika typer av undervisningsverktyg och deras funktioner

  • Kunna sätta upp en bra undervisningsmiljö och välja dess olika delar utifrån de krav som finns

  • Grunder för en checklista för teknik avseende lärare och elever

5 Kursledarrollen (1d)

  • Att ansvara för genomförandet av en hel kurs

  • Möt deltagarnas förväntningar

  • Utvärderingar och kursrevisioner

Moment i kursen
  • Kurstyper och ansvarsroller: Se olika kurstypers förutsättningar vad gäller undervisning, workshops, grupparbeten etc. Laborativa kurser och praktiska övningar samt nätbaserade kurserlyfts fram. Roller som kursansvarig, kursledare och lärare belyses tillsammans med rollfördelning
  • Metodiskt och pedagogiskt ansvar: Vad krävs i olika roller, vilka förväntningar skall mötas? Hur påverkar ansvarsfördelningen kursens kvalité?
  • Kursens faser: Vad bör göras före, under och efter en kurs? Exempel på element som bygger dessa faser är; Mål - Innehåll, Dokumentation - Förkunskaper, Planering - Utfall, Utvärderingar och Revision

6 Teknik-för icke tekniker (1d)

  • Utgå från befintlig kunskap

  • Start, motivation och struktur

  • Vidga deltagarnas vyer

Moment i kursen
  • Förutsättningar: Innan vi startar behöver vi tänka på några viktiga saker för den aktuella gruppen. Vi måste ta hänsyn till deltagarnas bakgrund, deras mottaglighet för olika begrepp och terminologi samt säkerställa att undervisningen tydligt leder mot kursens mål.
  • Metodik: Vilken grund finns samt hur bör den användas för att underlätta förståelsen samt att använda den grunden för ett bra genomförande. Olika moment i genomförandet tas upp och exemplifieras.
  • Utforska omvärlden: Genom att placera det nya området i en större kontext kan deltagarna få nya perspektiv. Vi kommer att titta på de tekniska förutsättningarna och metoderna för att göra presentationen mer levande.

7 Kursutveckling (1d)

  • Syfte, mål och målgrupp

  • Presentation och övningar

  • Dokumentation

Moment i kursen
  • Kursens omfattning och innehåll: Att hitta rätt balans med hänsyn till målgrupp, kursslängd, antal tillfällen, insamling av kursmaterial samt struktur gällande tid och tempo.
  • Utveckling av kurs samt kursrevidering inkluderar moment såsom Dokumentation, Preparandmaterial, Presentation, Övningar, Laborationer, Projekt och Revidering

YH-läraren

YH-läraren har en intressant uppgift samtidigt som den innehåller många utmaningar som traditionella lärare inte möter på samma sätt. Kursen YH-läraren är under utveckling och beräknas vara klar hösten 2024 och beräkas omfatta två kursdagar. Är det så att ni är intresserade så går det bra att anmäla intresse.
Vi är givetvis intresserade av att höra om de utmaningar ni ser och hur vi skulle kunna möta dessa i kursen. Varmt välkomna att ta kontakt!

Planerade moment i kursen
  • A
  • B
  • C
  • D

Train the trainer

Våra kursmoduler inom 'Train the trainer'.
För optimala resultat rekommenderas att dessa moduler följs i den angivna ordningen. Även om enstaka moduler kan väljas separat, så rekommenderas det att man har de kunskaper som tidigare moduler ger för att uppnå bästa resultat.

1 Personlig framställning (1d)

  • Ökar din trygghet i att agera inför grupper

  • Förmedla samma sak med röst och kropp

  • Aktivera och stimulera med ditt sätt att vara

Moment i kursen
  • Muntlig presentation: Om att använda sig själv och rummets möjligheter för en bra muntlig presentation

  • Lärarrollen: Vikten av att vara lyhörd, ha inlevelseförmåga, skapa en struktur och finna en inre trygghet

  • Samtalsledarrollen: Betydelsen av att vara objektiv, skapa en trygg samtalsmiljö, leda under frihet och struktur samt att skapa en god sammanfattning

2 Presentationsteknik (1d)

  • Bygg upp och genomför bra presentationer

  • Använd en metodik som möter mottagarna

  • Lär dig att aktivera deltagarna i små och stora grupper

Moment i kursen
  • Presentationsmetodik: Finna passande presentationsmetodik för olika typer av information och situationer

  • Presentationshjälpmedel: Använda olika typer av presentationshjälpmedel för att skapa levande och omväxlande genomgångar

  • Interaktivitet: Engagera deltagare för aktiviteter och presentationer genom olika typer av interaktion

3 Pedagogik (1d)

  • Olika typer av inlärning

  • Skapa bra förutsättningar för inlärning

  • Hantera ”svåra” deltagare och situationer i realtid.

Moment i kursen
  • Lärandeförutsättningar: Förstå och möta olika lärandeförutsättningar utifrån olika inlärningssätt, disposition och anpassning av undervisningen till de förutsättningar som gäller för stunden

  • Hantering av olika scenarier: Förstå vad som orsakar ”svåra” undervisningssituationer och bli bättre utrustad att undvika dessa. När de inträffar ha handlingsvägar som leder vidare med en bra stämning i fortsatt undervisning

4 Live Online Training (2d)

  • Bygg upp och genomför bra presentationer

  • Använd en metodik som möter mottagarna

  • Lär dig att aktivera deltagarna i små och stora grupper

Moment i kursen
  • Olika aspekter på distansundervisning; lärmiljö, undervisningsmiljö, kommunikation samt att skapa ”ett vi”

  • Hantera Live Online Training under olika förutsättningar

  • Se för och nackdelar med onlineundervisning relaterat till klassrumsundervisning

  • Förstå LOT-lärarens goda egenskaper

  • Översikt över olika typer av undervisningsverktyg och deras funktioner

  • Kunna sätta upp en bra undervisningsmiljö och välja dess olika delar utifrån de krav som finns

  • Grunder för en checklista för teknik avseende lärare och elever

5 Kursledarrollen (1d)

  • Att ansvara för genomförandet av en hel kurs

  • Möt deltagarnas förväntningar

  • Utvärderingar och kursrevisioner

Moment i kursen
  • Kurstyper och ansvarsroller: Se olika kurstypers förutsättningar vad gäller undervisning, workshops, grupparbeten etc. Laborativa kurser och praktiska övningar samt nätbaserade kurserlyfts fram. Roller som kursansvarig, kursledare och lärare belyses tillsammans med rollfördelning
  • Metodiskt och pedagogiskt ansvar: Vad krävs i olika roller, vilka förväntningar skall mötas? Hur påverkar ansvarsfördelningen kursens kvalité?
  • Kursens faser: Vad bör göras före, under och efter en kurs? Exempel på element som bygger dessa faser är; Mål - Innehåll, Dokumentation - Förkunskaper, Planering - Utfall, Utvärderingar och Revision

6 Teknik-för icke tekniker (1d)

  • Utgå från befintlig kunskap

  • Start, motivation och struktur

  • Vidga deltagarnas vyer

Moment i kursen
  • Förutsättningar: Innan vi startar behöver vi tänka på några viktiga saker för den aktuella gruppen. Vi måste ta hänsyn till deltagarnas bakgrund, deras mottaglighet för olika begrepp och terminologi samt säkerställa att undervisningen tydligt leder mot kursens mål.
  • Metodik: Vilken grund finns samt hur bör den användas för att underlätta förståelsen samt att använda den grunden för ett bra genomförande. Olika moment i genomförandet tas upp och exemplifieras.
  • Utforska omvärlden: Genom att placera det nya området i en större kontext kan deltagarna få nya perspektiv. Vi kommer att titta på de tekniska förutsättningarna och metoderna för att göra presentationen mer levande.

7 Kursutveckling (1d)

  • Syfte, mål och målgrupp

  • Presentation och övningar

  • Dokumentation

Moment i kursen
  • Kursens omfattning och innehåll: Att hitta rätt balans med hänsyn till målgrupp, kursslängd, antal tillfällen, insamling av kursmaterial samt struktur gällande tid och tempo.
  • Utveckling av kurs samt kursrevidering inkluderar moment såsom Dokumentation, Preparandmaterial, Presentation, Övningar, Laborationer, Projekt och Revidering

YH-läraren

YH-läraren har en intressant uppgift samtidigt som den innehåller många utmaningar som traditionella lärare inte möter på samma sätt. Kursen YH-läraren är under utveckling och beräknas vara klar hösten 2024 och beräkas omfatta två kursdagar. Är det så att ni är intresserade så går det bra att anmäla intresse.
Vi är givetvis intresserade av att höra om de utmaningar ni ser och hur vi skulle kunna möta dessa i kursen. Varmt välkomna att ta kontakt!

Planerade moment i kursen
  • A
  • B
  • C
  • D

Train the trainer

Våra kursmoduler inom 'Train the trainer'.
För optimala resultat rekommenderas att dessa moduler följs i den angivna ordningen. Även om enstaka moduler kan väljas separat, så rekommenderas det att man har de kunskaper som tidigare moduler ger för att uppnå bästa resultat.
 1 Personlig framställning (1d)
  • Ökar din trygghet i att agera inför grupper

  • Förmedla samma sak med röst och kropp

  • Aktivera och stimulera med ditt sätt att vara

Moment i kursen
  • Muntlig presentation: Om att använda sig själv och rummets möjligheter för en bra muntlig presentation

  • Lärarrollen: Vikten av att vara lyhörd, ha inlevelseförmåga, skapa en struktur och finna en inre trygghet

  • Samtalsledarrollen: Betydelsen av att vara objektiv, skapa en trygg samtalsmiljö, leda under frihet och struktur samt att skapa en god sammanfattning

2 Presentationsteknik (1d)
  • Bygg upp och genomför bra presentationer

  • Använd en metodik som möter mottagarna

  • Lär dig att aktivera deltagarna i små och stora grupper

Moment i kursen
  • Presentationsmetodik: Finna passande presentationsmetodik för olika typer av information och situationer

  • Presentationshjälpmedel: Använda olika typer av presentationshjälpmedel för att skapa levande och omväxlande genomgångar

  • Interaktivitet: Engagera deltagare för aktiviteter och presentationer genom olika typer av interaktion

3 Pedagogik (1d)
  • Olika typer av inlärning

  • Skapa bra förutsättningar för inlärning

  • Hantera ”svåra” deltagare och situationer i realtid.

Moment i kursen
  • Lärandeförutsättningar: Förstå och möta olika lärandeförutsättningar utifrån olika inlärningssätt, disposition och anpassning av undervisningen till de förutsättningar som gäller för stunden

  • Hantering av olika scenarier: Förstå vad som orsakar ”svåra” undervisningssituationer och bli bättre utrustad att undvika dessa. När de inträffar ha handlingsvägar som leder vidare med en bra stämning i fortsatt undervisning

Train the trainer

Våra kursmoduler inom 'Train the trainer'.
För optimala resultat rekommenderas att dessa moduler följs i den angivna ordningen. Även om enstaka moduler kan väljas separat, så rekommenderas det att man har de kunskaper som tidigare moduler ger för att uppnå bästa resultat.
 1 Personlig framställning (1d)
  • Ökar din trygghet i att agera inför grupper

  • Förmedla samma sak med röst och kropp

  • Aktivera och stimulera med ditt sätt att vara

Moment i kursen
  • Muntlig presentation: Om att använda sig själv och rummets möjligheter för en bra muntlig presentation

  • Lärarrollen: Vikten av att vara lyhörd, ha inlevelseförmåga, skapa en struktur och finna en inre trygghet

  • Samtalsledarrollen: Betydelsen av att vara objektiv, skapa en trygg samtalsmiljö, leda under frihet och struktur samt att skapa en god sammanfattning

2 Presentationsteknik (1d)
  • Bygg upp och genomför bra presentationer

  • Använd en metodik som möter mottagarna

  • Lär dig att aktivera deltagarna i små och stora grupper

Moment i kursen
  • Presentationsmetodik: Finna passande presentationsmetodik för olika typer av information och situationer

  • Presentationshjälpmedel: Använda olika typer av presentationshjälpmedel för att skapa levande och omväxlande genomgångar

  • Interaktivitet: Engagera deltagare för aktiviteter och presentationer genom olika typer av interaktion

3 Pedagogik (1d)
  • Olika typer av inlärning

  • Skapa bra förutsättningar för inlärning

  • Hantera ”svåra” deltagare och situationer i realtid.

Moment i kursen
  • Lärandeförutsättningar: Förstå och möta olika lärandeförutsättningar utifrån olika inlärningssätt, disposition och anpassning av undervisningen till de förutsättningar som gäller för stunden

  • Hantering av olika scenarier: Förstå vad som orsakar ”svåra” undervisningssituationer och bli bättre utrustad att undvika dessa. När de inträffar ha handlingsvägar som leder vidare med en bra stämning i fortsatt undervisning

4 Live Online Training - LOT (2d)
  • Bygg upp och genomför bra presentationer

  • Använd en metodik som möter mottagarna

  • Lär dig att aktivera deltagarna i små och stora grupper

Moment i kursen
  • Olika aspekter på distansundervisning; lärmiljö, undervisningsmiljö, kommunikation samt att skapa ”ett vi”

  • Hantera Live Online Training under olika förutsättningar

  • Se för och nackdelar med onlineundervisning relaterat till klassrumsundervisning

  • Förstå LOT-lärarens goda egenskaper

  • Översikt över olika typer av undervisningsverktyg och deras funktioner

  • Kunna sätta upp en bra undervisningsmiljö och välja dess olika delar utifrån de krav som finns

  • Grunder för en checklista för teknik avseende lärare och elever

5 Kursledarrollen (1d)
  • Att ansvara för genomförandet av en hel kurs

  • Möt deltagarnas förväntningar

  • Utvärderingar och kursrevisioner

Moment i kursen
  • Kurstyper och ansvarsroller: Se olika kurstypers förutsättningar vad gäller undervisning, workshops, grupparbeten etc. Laborativa kurser och praktiska övningar samt nätbaserade kurserlyfts fram. Roller som kursansvarig, kursledare och lärare belyses tillsammans med rollfördelning
  • Metodiskt och pedagogiskt ansvar: Vad krävs i olika roller, vilka förväntningar skall mötas? Hur påverkar ansvarsfördelningen kursens kvalité?
  • Kursens faser: Vad bör göras före, under och efter en kurs? Exempel på element som bygger dessa faser är; Mål - Innehåll, Dokumentation - Förkunskaper, Planering - Utfall, Utvärderingar och Revision
6 Teknik - för icke tekniker (1d)
  • Utgå från befintlig kunskap

  • Start, motivation och struktur

  • Vidga deltagarnas vyer

Moment i kursen
  • Förutsättningar: Innan vi startar behöver vi tänka på några viktiga saker för den aktuella gruppen. Vi måste ta hänsyn till deltagarnas bakgrund, deras mottaglighet för olika begrepp och terminologi samt säkerställa att undervisningen tydligt leder mot kursens mål.
  • Metodik: Vilken grund finns samt hur bör den användas för att underlätta förståelsen samt att använda den grunden för ett bra genomförande. Olika moment i genomförandet tas upp och exemplifieras.
  • Utforska omvärlden: Genom att placera det nya området i en större kontext kan deltagarna få nya perspektiv. Vi kommer att titta på de tekniska förutsättningarna och metoderna för att göra presentationen mer levande.
7 Kursutveckling (1d)
  • Syfte, mål och målgrupp

  • Presentation och övningar

  • Dokumentation

Moment i kursen
  • Kursens omfattning och innehåll: Att hitta rätt balans med hänsyn till målgrupp, kursslängd, antal tillfällen, insamling av kursmaterial samt struktur gällande tid och tempo.
  • Utveckling av kurs samt kursrevidering inkluderar moment såsom Dokumentation, Preparandmaterial, Presentation, Övningar, Laborationer, Projekt och Revidering
YH-läraren

YH-läraren har en intressant uppgift samtidigt som den innehåller många utmaningar som traditionella lärare inte möter på samma sätt. Kursen YH-läraren är under utveckling och beräknas vara klar hösten 2024 och beräkas omfatta två kursdagar. Är det så att ni är intresserade så går det bra att anmäla intresse.
Vi är givetvis intresserade av att höra om de utmaningar ni ser och hur vi skulle kunna möta dessa i kursen. Varmt välkomna att ta kontakt!

Planerade moment i kursen
  • A
  • B
  • C
  • D

Tag kontakt för mer om...

1 - 2 - 3 - Vem behöver vad?

Superscript

Blockrubrik. Ersätt med eget innehåll

o  

Providing versatile teaching methods, creating educational materials, and designing exercises with integrated review schedules to ensure current and effective training